EgyébTúlméretes szállítmányozás

Túlméretes szállítmányozás nélkül nem megy

Számtalan olyan iparág létezik, melyek megfelelő működése és jövedelmezősége összefügg a túlméretes szállítmányozással is. Gondoljunk csak a kontinensek közötti szállítmányozásra, mely teherszállító hajókkal történik. A hajók pedig csak akkor tudnak elindulni a kikötőből, ha van hajócsavarjuk, vagyis az a körmozgást végző propeller a hajó hátsó, víz alatti részén, mely a hajtóerőt biztosítja. Tehát, ha azt nézzük, hogy bármilyen iparág vizen történő kereskedelme csak abban az esetben valósítható meg, ha ez az egy alkatrész jelen van.

Ez a teherhajó méreteihez képest apró, míg egyébként akár több száz tonna súllyal rendelkező, hatalmas kohóban megalkotott alkatrész, akár 9 hónapos munka eredményeként jöhet csak létre. No, de hogyan jut el a kohóból a hajóig? Csak és kizárólag a túlméretes szállítmányozás segítségével tudják a szakemberek a hajócsavart eljuttatni a hajógyárba, mely valamelyik tenger vagy épp óceán partján helyezkedik el. (Érdekesség, hogy a hajócsavarnak még a hajó épülésének befejezése előtt kell megérkeznie és beépítésre kerülnie, mert bár a hajó “végére” kerül ez az alkatrész, mégis összeilleszteni a többi alkatrészszel csak az építés középső fázisában lehet.) A teherhajó a felépülését követően pedig a vízparti gyárból indul első útjára, valamelyik kikötőbe, hogy rakodóterét és felszínét megrakják áruval.

Ez a példa is mutatja, hogy milyen nehéz lehet összehangolni a kohó szakembereinek munkáját a hajó építését végző munkások feladataival, az alkatrészek szállításáról nem is beszélve. Éppen ezért szükséges a túlméretes szállítmányozás pontos megszervezése, ütemterv készítése, gyors, biztonságos, valamint sérülés és balesetmentes fuvarozás biztosítása. Hiszen ha a hajócsavar késve érkezik a gyárba, több száz ember munkája tolódik el akár hetekkel is, ami rengeteg plusz költséget von maga után. Pedig “csak” egy hajócsavar időben történő megérkezéséről van szó…